-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:37777 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

وجه تمايز شيعه و اشاعره و معتزله در چه بوده، در عدل يا امامت؟

شيعه با اشاعره و معتزله كه هر دو از اهل سنت هستند، در هر دو مسئلة عدل و امامت اختلاف نظر دارد. شيعه امامت را منصب الهي مي داند و معتقد است امام بايد معصوم و از طرف خدا باشد. اشاعره و معتزله امامت را منصب الهي نميدانند و به عصمت امام هم اعتقاد ندارند.

وجه تمايز شيعه و معتزله با اشاعره در اصل عدل به اين است كه شيعه و معتزله به اصل عدل معتقدند، ولي اشاعره به اين اصل اعتقاد ندارند. البته واضح است كه هيچ فرقه اي از فرقه هاي اسلامي منكر عدل به عنوان يك صفت از صفات الهي نيست. كسي نگفته كه خدا عادل نيست. اختلاف معتزله با اشاعره در تفسير و توجيهي است كه دربارة عدل مي كنند. اشاعره عدل را به گونه اي تفسير مي كنند كه چنين تفسيري از نظر معتزله و شيعه مساوي است با انكار عدل معتزله مي گويد: برخي كارها في حد ذاته عدل است و برخي كارها في حد ذاته ظلم است، مثلاً پاداش دادن به مطيع و كيفر دادن به عاصي، به خودي خود عدل است،و خدا عادل است، يعني به مطيع پاداش ميدهد و به عاصي كيفر، و محال است كه بر ضد اين عمل كند، ولي اشاعره معتقدند هيچ كاري به خودي خود، عدل يا ظلم نيست. آن چه كه خدا بكند، عين عدل است. فرضاً خداوند به مطيعان كيفر بدهد و به گناه كاران پاداش دهد، عين عدل است.[17]

فرق شيعه با معتزله در مسئله عدل اين است كه گرچه عدل مورد وفاق شيعه و معتزله است، ليكن در شيعه در مسئلة جبر و اختيار كه از فروع مسئلة عدل است، با معتزله اختلاف نظر دارد.

اختيار و آزادي انسان در معتزله مساوي با تفويض است، يعني واگذاشته شدن انسان به خود و بي اثر بودن مشيت الهي از تأثير، كه اين امري است محال و نشدني، زيرا مخلوقات همان گونه كه در اصل وجود نيازمند خالقند، در بقاي وجود هم نيازمند به خالقند، مثل لامپي كه روشنايي اش از اول تا آخر وابسته به منبع برق است.

اختيار و آزادي مورد اعتقاد شيعه به اين معني است كه بندگان مختار و آزاد آفريده شده اند، اما بندگان مانند هر مخلوق ديگر، در تمام هستي و در تمام شئون هستي و از آن جمله شأن فاعليت، قائم به ذات حق و مستمند از مشيت و عنايت اويند. اين است كه اختيار و آزادي در مذهب شيعه حد وسطي است ميان جبر اشعري و تفويض معتزلي، و اين است معني جمله معروف كه از ائمه اطهار رسيده است: لا جبر و لا تفويض بل أمرٌ بين الامرين؛ نه جبر است نه تفويض، بلكه مسئله اي است حد وسط اين دو.[18] بنابراين اختلاف سه گروه كلامي فوق الذكر كه هر كدام عقيده خاصي و جداي از عقايد دو گروه ديگر دارند، در مسئله جبر و اختيار و ارتباط آن با اراده و مشيت الهي است كه از فروع مسئله عدل الهي به حساب مي آيد.

[17] مرتضي مطهري،آشنايي با علوم اسلامي(كلام عرفان) ص 29.

[18] همان، ص 63.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.